سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه هزینه ساختمان سازی را کاهش دهیم؟

چگونه هزینه ساختمان سازی را کاهش دهیم؟

صنعت ساختمان ‌سازی از ابتدای پیدایش تا کنون پیشرفت‌‌‌های زیادی داشته است. از زمانی که تکنولوژی وارد این صنعت شد، بشر توانسته ساختمان‌‌هایی با کیفیت بسیار بالا بسازد. اما یکی از مهم‌ترین مسئله‌ها‌ قبل از شروع ساخت، بحث قیمت و هزینه‌های ساخت و ساز است. طبیعی است که همه کارفرمایان به دنبال ساخت ارزان قیمت و کاهش هزینه‌‌ها باشند. اما توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که می‌توان از مصالح بی ‌کیفیت استفاده کرد. باید بگوییم که به کمک تکنولوژی، مصالحی به وجود آمده‌اند که در عین کیفیت و استحکام بالا، قیمت کمی دارند و هزینه ساختمان‌سازی را کاهش می‌دهند. در این مطلب پس از بررسی برخی روش‌های کاهش هزینه ساختمان‌سازی، برخی از این مصالح را نیز بررسی می‌کنیم که در عین ارزان بودن، می‌‌توانند سازه‌‌‌های مقاوم و مستحکمی بسازند.

بخش عمده سرمایه خود را به خرید مصالح اختصاص دهید

بازار مصالح ساختمانی نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر، التهاب و نوسانات بالایی دارد. بسیاری از پروژه‌‌ها به دلیل همین نوسانات دچار شکست می‌‌شوند و امکان ادامه آن‌ها از بین می‌رود. حتی با اینکه قرار است در ادامه به معرفی مصالح ارزان و باکیفیت بپردازیم، این مصالح نیز نوساناتی دارند. شما با خرید زود هنگام مصالح، از بحران افزایش قیمت در امان می‌مانید و کاهش هزینه‌‌های ساخت و ساز را میسر می‌کنید.

چه مصالحی می‌توانند در عین کیفیت، در کاهش هزینه ساختمان‌سازی موثر باشند؟

امروزه مصالح زیادی هستند که با روش‌های نوین مهندسی مواد تولید می‌شوند. این مصالح به گونه‌ای طراحی می‌شوند که نه تنها کیفیت بالایی داشته باشند بلکه وزن آن‌ها نیز پایین باشد. همچنین روش‌های تولید این مواد، کم‌هزینه هستند و باعث می‌شود که قیمت آن‌ها پایین باشد.این مصالح برای کاهش هزینه‌های ساختمان‌سازی به شدت توصیه می‌شوند؛ مانند هبلکس، بلوک سبک و بلوک گازی. قیمت بلوک ذکر شده پایین‌تر از بلوک‌های سیمانی است و بسیار صرفه اقتصادی دارد. در ادامه به تفصیل به توضیح هر یک از این مصالح پرداخته‌ایم. همچنین لازم به ذکر است که اگر  این مصالح ساختمانی را کم‌تر از نیاز تهیه کنید، مجبور می‌‌شوید برای تهیه کسری آن، وقت و هزینه‌ زیادی صرف بکنید. همچنین اگر مصالح بیش از نیاز نیز خریداری بکنید، باعث می‌‌شود دورریز داشته باشید. پس بهتر است قبل از سفارش، از متخصص پروژه درخواست کنید به ‌صورت دقیق مصالح مورد نیاز را برآورد کند تا هزینه‌های شما در خرید مصالح کاهش پیدا کند. 

بلوک هبلکس

بلوک هبلکس، بلوک‌های ساخته شده از نوعی بتن سبک به نام بتن هوادهی اتوکلاو شده یا همان بلوک AAC هستند که با استفاده از چسب هبلکس مخصوص در کنار هم تشکیل دیوار می‌دهند. بلوک هبلکس اولین بار در دهه 1920 در سوئد توسعه یافت. زمانی که یک معمار ساختمان ابتدا مخلوط بتنی معمولی که شامل سیمان، آهک، آب و ماسه است را با مقدار کمی از پودر آلومینیوم ترکیب کرد، هبلکس به وجود آمد.

پودر آلومینیوم در هبلکس به عنوان ماده انبساطی عمل می‌کند و باعث حجم گرفتن بتن می‌شود. این موضوع چیزی است شبیه به خمیر نان! در نتیجه هبلکس، بتنی متخلخل و پیش‌ساخته است که تقریباً از 80 درصد هوا تشکیل شده است. هبلکس به طور معمول به شکل و اندازه بلوک و به صورت پنل تولید می‌شود و برای ساخت دیوار مورد استفاده واقع می‌شود. البته هبلکس برای دیوار، کف و سقف نیز قابل استفاده است و وزن کم آن موجب می‌شود که از بتن استاندارد متناسب‌تر باشد. این ماده عایق صوتی و حرارتی بسیار باکیفیتی است و از مقاومت زیادی در برابر آتش برخوردار است. با این وجود، برای دوام بیشتر باید سطح هبلکس را با ‌لایه‌ای کاربردی مانند اندود گچی اصلاح‌شده از پلیمر، سنگ طبیعی یا مهندسی شده بپوشانیم. در صورت استفاده از هبلکس در دیوار زیرزمین خانه، قسمت بیرونی دیوارها را باید با لایه‌ای ضخیم از مواد ضد آب بپوشانید. سطوح خارجی دیوار هبلکس در معرض آب یا رطوبت خراب میشوند. خوشبختانه سطوح داخلی را می‌توان با گچ، کاشی یا رنگ به ثبات رساند و یا در معرض دید قرار داد. ناگفته نماند که بهترین نکته در مورد هبلکس، قیمت بلوک است که در مقایسه با مصالح سنتی بسیار پایین است.

بلوک سبک

با پیشرفت ساختمان‌سازی، نیاز به مصالحی سبک‌تر از بتن احساس می‌شد. به همین دلیل مهندسان مواد دست به کار شدند و دست به تولید مصالحی زدند که با همان مقاومت، وزن کم‌تری داشته باشد. یکی از این مصالح، بلوک سبک است. بلوک سبک به طور معمول از ترکیب آب با ماسه ریزدانه، سیمان و پوکه‌های معدنی تولید می‌شود. وابسته به انوع بلوک سبک این ترکیبات می‌توانند متفاوت باشد. البته دلیل سبک بودن این بلوک‌ها وجود تخلخل توسط حباب‌های کوچک هوا در بافت آن‌ها است. در واقع ترکیب عناصر در بلوک هر چیزی که باشد، وجود حباب‌های هوا در بافت آن برقرار است. همین امر باعث ایجاد قابلیت‌های چشمگیری برای این مصالح ساختمانی سبک شده است. بلوک سبک امروزه از ضروری‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌رود و در دیوارچینی (دیوارهای غیر باربر)، پر کردن کف سازه، ساختن سقف و ساخت شیب در بخش‌های مختلف ساختمان کاربرد دارد.

وابسته به کم و کیفی که انواع بلوک سبک ساختمانی دارند، می‌توان از آن‌ها در قسمت‌های مختلف یک سازه بهره برد. استفاده از بلوک سبک در ساخت و ساز تا حد زیادی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها، انرژی و مدت زمان انجام کار است. این مصالح ساختمانی به خاطر بافت هوادهی شده و وزن بسیار کمی که دارند، در مقابل سرما و گرما عایق هستند، سرعت نصب و اجرای بالایی دارند و هزینه حمل و نقل و ساخت و ساز را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهند. همچنین به کارگیری بلوک سبک در ساختمان سبب می‌شود که ساختمان در مقابل صدا عایق باشد و در صورت وقوع زلزله کم‌ترین آسیب را متحمل بشود. اینگونه با صرفه جویی در مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی نیز ساختمان دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

بلوک لیکا

بلوک لیکا دسته‌ای از بلوک‌های سبک سیمانی است. در ساخت این بلوک‌ها، به جای سنگدانه‌های معمولی از سنگدانه‌های سبک رُسی استفاده می‌کنند. نام این سنگدانه‌های سبک، لیکا است و به همین علت به این مدل بلوک‌ها، بلوک لیکا می‌گویند.

واژه لیکا به معنای دانه رس سبک که منبسط شده است. دانه‌های لیکا از انبساط خاک رس در کوره‌های گردان حاصل می‌شوند. حرارت این کوره‌ها گاهی به 1200 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. سنگدانه‌های لیکا، سطوح زبری دارند و همچنین گرد هستند. هنگامی که سنگدانه‌های لیکا با آب و سیمان ترکیب بشوند، بلوک لیکا به دست می‌آید. بلوک‌های لیکا به دو صورت بلوک‌های توپر و توخالی موجود هستند. این بلوک‌ها در دیوار و سقف ساختمان استفاده می‌شوند. بلوک لیکا وزن پایینی دارد، در نتیجه کار با آن نیز راحت است. به دلیل وزن کم این بلوک، حمل آن به آسانی انجام می‌شود. سرعت دیوارچینی با بلوک لیکا نیز بالا است. به عبارتی وزن کم بلوک لیکا، تاثیر مستقیما زیادی روی کاهش وزن ساختمان می‌گذارد. اگر از بلوک لیکا برای ساخت بنا استفاده بکنید، وزن سازه کم‌تر از حالتی خواهد بود که از آجر برای ساخت ساختمان استفاده می‌کنید. به همین دلیل، نیروی وارده بر ساختمان پایین می‌آید و در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم‌تر خواهد بود. همچنین قیمت بلوک نیز پایین است و قیمت ساختمان پایین‌تر خواهد آمد.

لازم به ذکر است که بلوک لیکا، یکی از مصالح عالی برای عایق کردن ساختمان و جلوگیری از انتقال حرارت میان فضاهای داخل و خارج ساختمان است. اگر برای ساخت دیوار از بلوک لیکا استفاده می‌کنید، می‌بینید که انتقال حرارت به ندرت رخ می‌دهد و در فصل زمستان و تابستان، از ورود هوای گرم یا سرد به داخل خانه اذیت نمی‌شوید. به دلیل بالا بودن مقاومت حرارتی این نوع بلوک‌ها، دمای داخل ساختمان با محیط بیرون آن اختلاف بالایی نخواهد داشت و حرارت از طریق دیوار منتقل نمی‌شود. اگر خنک بودن خانه در فصل تابستان و گرم بودن آن در فصل زمستان برای شما اهمیت دارد، از بلوک لیکا به هنگام دیوارکشی استفاده بکنید.

عوامل موثر بر قیمت بلوک چه هستند؟

 

قیمت بلوک متاثر از قیمت سیمان و قیمت سنگدانه‌ها و لیکا و البته تاثیر حقوق کارگران و حامل‌های انرژی است. به طور کلی افزایش قیمت مواد اولیه بر روی قیمت مصالح ساختمانی مانند قیمت بلوک و قیمت تمام شده ساختمان‌ها تاثیر زیادی دارد. مواد معدنی مانند پوکه معدنی نیز به صورت مستقیم بر روی قیمت بلوک چه نوع سبک چه بلوک سیمانی تاثیر می‌گذارند. بنابراین می‌توان گفت افزایش قیمت مصالح پایه بلوک‌سازی مانند سیمان، پوکه معدنی، ماسه و همچنین هزینه‌های تعمیرات دستگاه‌های خط تولید، دستمزد کارگر و حمل ‌ون قل نیز، باعث افزایش قیمت بلوک می‌شود.